۱۳۹۳ فروردین ۲۴, یکشنبه

استفاده احادیث ضعیف در باب فضایل - دفاع از تبلیغ جماعت



دفاع تبلیغ
 السلام علیکم
 بخاری ومسلم روایتی از نبی الکرم صلی الله علیه وسلم روایت نموده اند که مفهوم آن اینست که : وقتی الله تعالی با کسی محبت می کند به جبرئیل می گوید الله تعالی با فلان بنده محبت می کند شما هم محبت نمائید بعد جبرئیل با او محبت می کند وبه اهل آسمان می گوید که الله تعالی با فلان بنده محبت می کند شما هم محبت نمائید لذا اهل آسمان هم با آن محبت می کنند وبعد به اهل زمین اعلان می شود که الله تعالی با فلان بنده محبت می کند شما هم محبت نمائید بعد در زمین بر او مهر قبولیت زده می شود . الحمدلله شیخ ما شیخ الحدیث ، امام ربانی ، امام المحدثین وقدوۀ العارفین عارف بالله محمد زکریا رحمه الله علیه از همان افراد خوش نصیبی است که این حدیث مبارک بر او صددرصد صادق می آید . همینطور الله تعالی این محبوبیت را به مولفات این بزرگوار داده اند و به برکت آنها به تمام مسلمانان نفع بی نهایت می رسد و از فیضشان تمام مردم شرق و غرب استفاده می نمایند و از بین تمام مولفات حضرت شیخ الحدیث کتاب فضایل اعمال ایشان بیشتر مورد قبولیت واقع شده و در تمام دنیا انتشار پیدا کرده است و به فضل الله تعالی به اکثر زبان های دنیا ترجمه شده است .وبذریعه تعلیمات آن میلیون ها انسان گمراه راه هدایت و راست را حاصل نموده وهزاران غیر مسلمان به دایره مقدس اسلام داخل گردیده اند . البته امروزه جماعت های زیادی که در بین آنها جماعات بدعتی و گمراهی هم وجود دارند بنا بر حسادت وامراض قلبی آب در آسیاب دشمن ریخته ودر وازه اختلاف را در بین امت زیاد نموده اند و جماعت مظلوم ومخلص تبلیغ جماعت میدان تاخت وتاز خود قرار داده اندو خصوصا بنا بر عدم فهم خود و تعصبات در وازه اعتراض بر کتب فضایل شیخ الحدیث رحمه الله را مقصد زندگی خود قرار داده اندو بجای این که در این زمان پر خطر که تمام دشمنان اسلام از هر طرف بر مسلمانان می تازند وجان ومال وناموسشان را مورد تجاوز قرار می دهند این گروه ها خصوصا برادران گمراه اهل حدیث زمان نوک تیر های خود را بطرف مسلمانان قرار داده اند و بر علیه آنها جهاد را شروع نموده اند این جهاد در مقابل مسلمانان بر این فرق مبارک باد خلاصه مطالب این که این کتاب هایی که شیخ الحدیث نوشته اند کتب فضایل هستند ودر کتب فضایل استفاده از حدیث ضعیف مورد قبول تمام علماء سلف و خلف بوده وهست واگر کسی بر کتب فضایل اعتراضی می نماید نشانه کم فهمی وتعصب شخص مورد نظر می باشد زمانی که الله تعالی نبی اکرم صلی الله علیه وسلم را مبعوئث نمودند در اوایل اسلام آیات فضایل و وعید را نازل می فرمودند وبعد از تقویت ایمان و تکمیل شدن یقین ها الله تعالی احکام خود را نازل نمودند همانطور که حضرت عایشه روایت می کند که : در قران سوره ایی که اول نازل شدن مفصل بودندیعنی سوره هایی که در آنها از جنت وجهنم یادشده بود وبعد وقتی مردم به طرف اسلام رجوع نمودند الله تعالی آیاتی را نازل نمود که در آن احکام بیان شده بودند اگر الله تعالی قبل از هرچیز شراب را حرام می کرد مردم می گفتند که ما شراب را ترک نمی کنیم واگر حرمت زنا نازل می شد کسی زنا را ترک نمی کرد ( فتح الباری ) لذا در این موقع که حالت مسلمانان از زمان قبل از اسلام هم بدتر شده است بیشتر نیاز است که با فضایل آنها به طرف اسلام و اعمال فرا خوانده شوند لذا اعتراض بیجا بر کتب فضایل مترادف با تیشه بر ریشه اسلام زدن می باشد .
 و در کتب فضایل شیخ الحدیث مجموعا و تقریبا 52 حدیث متفق علیه احادیثی که بخاری ومسلم روایت کرده اند و11 حدیث که فقط امام بخاری نقل کرده اند و33 حدیث از آن احادیثی که امام مسلم نقل کرده اند و37 حدیث که از کتب حدیث دیگر نقل شده که علماء حدیث آنها را صحیح لذاته گفته اند استفاده شده و 24 حدیث . احادیثی که محدثین صحیح لغیره خوانده اند و20 حدیث احادیثی که محدثین حسن لذاته و55 حدیث حسن لغیره استفاده شده است وبقیه احادیث ضعیف می باشند ودر مورد کتابی که شما تخریج نموده اید یعنی فضایل رمضان .حضرت شیخ الحدیث رحمه الله این رساله را در سال 1349 هجری بنا به حکم داعی کبیر مولانا الیاس رحمه الله تصنیف نمودند که آنرا به سه فصل تقسیم بندی نموده در فصل اول 10 حدیث در مورد فضایل روزه بیان نموده اند ودر فصل دوم 7 حدیث در مورد فضایل لیلۀ القدر و در فصل سوم 4 حدیث در مورد فضایل فضایل اعتکاف بیان نموده اند . البته طرز نگارش شیخ الحدیث به این صورت می باشد که اول از آیا قران استفاده نموده وبعد از آن احادیث نبوی و آثار صحابه را می آورند و بعد در تشریح وفایده حدیث هم شیخ از احادیث و آثار صحابه واقوال علماء معتبر استفاده نموده و آنرا تشریح می نماید ودر کنار آنها از در هر موضوع از قصص وحکایات اولیاء وسلف صالحین هم استفاده می نماید البته احادیثی که شیخ الحدیث در متن آورده است اصل می باشند ودر مورد احادیثی که در مقدمه و در شرح می آورد هیچ اعتراضی واقع نمی شود چون روش تمام محدثین به همین منوال بوده است وشیخ الحدیث رحمه الله کار تازه ای شروع ننموده که کسی بر آن اعتراض نماید اگر اعتراض وارد شود لذا باید بر امام مسلم هم این اعتراضات وارد شود چون او هم در مقدمه خود از احادیث ضعیف استفاده نمود ه است اما علماء تا بحال هیچگونه اعتراضی در این باره ننموده و اظهاری نکرده اند پس چرا این اعتراضات را بر شیخ الحدیث قبول نمائیم . که در این موردامام نووی رحمه الله در مقدمه شرح مسلم صفحه 24 مفصلا بحث نموده اند ودر جواب کسانی که به امام مسلم اعتراض نموده اند می فرماید شیخ بن صلاح جواب داده اند که : روش مسلم این است که او اول متن یک حدیث را می آورد و در اینجا از احادیثی استفاده می کند که رجالش ثقه باشند و این حدیث را اصل قرار می دهد وبعد با اسناد دیگ ری بصورت متابع میآورد وبسا اوقات راوی اینگونه احادیث ضعیف می باشند . وهمین طور بن قیم رحمه الله در فروسیه می فرماید که این گفته شما که مسلم در صحیح خود از سفیان بن حسین روایت آورده است در حالی که او لایق نیست که از او حدیث آورده شود . می نویسد امام مسلم در مقدمه از این راوی استفاده نموده است و در مقدمه خود آن شرایط لازم نیستند که برای متن اصلی کتاب خود لازم قرار داده اند . مانند حدیث میمون بن ابی شعیب که از حضرت عایشه رضی الله عنها روایت شده است .لذا اعتراضاتی که بر احادیث مقدمه وشرح فضایل اعمال وارد می شود هیچ ارزش شرعی ندارد و اعتراض کننده خود را متعصب معرفی می نماید . واین هم ضروری است که بدانیم اکثر محدثین استفاده از حدیث ضعیف را در کتب فضایل جایز می دانند واعتراض بر این گونه کتب اعتراض بر کل محدثین می باشد و اگر از روی تعصب و عناد باشد که خدا خیر کند .چون تمام محدثین در کتب خود از اینگونه احادیث ضعیف در باب فضایل استفاده نموده اندو آنرا جایز می دانند که بطور شاهد چند نمونه را ذکر می کنیم . * علامه نووی در مقدمه اربعین (فتح المبین للهیثمی صفحه 32 ) آمده است که در فضایل اعمال جواز عمل بر حدیث ضعیف متفقا موجود است .
* علامه نووی رحمه الله در التقریب بشرح التدریب صفحه 169 می نویسد بغیر از احکام وصفات الهیه واحادیث موضوعه استفاده از احادیث ضعیف وتساهل در اسناد ضعیف بدون بیان ضعف آنان جایز می باشد .
* علامه نووی رحمه الله در الأذکار صفحه 708 می نویسد محدثین وفقهآء می فرمایند عمل بر حدیث ضعیف در باب فضایل و ترغیب و ترهیب جایز و مستحب است تا وقتی که موضوع نباشد .
 * ملا علی قاری رحمه الل در فتح باب العنایه جلد 1 صفحه 49 می فرماید البته سند این ضعیف است ولی عمل بر حدیث ضعیف در باب فضایل جایز می باشد . خطیب در کفایه صفحه 133 به نقل از سفیان ثوری رحمه الله نقل می کند که : علم حلال و حرام را از علمآء مشهور حاصل نمائید و علواه از احکام حلال وحرام بقیه را از بقیه مشایخ حاصل کنید حرجی نیست . شیخ الاسلام بن تیمیه رحمه الله در مجموعه فتاوای خود جلد 18 صفحه 65-67 می فرماید مقصد علما از استفاده حدیث ضعیف در باب فضایل این است که در باب فضایل در همان عملی استفاده می شود که در نصوص و اجماع ثبوتی داشته باشند همچون تلاوت قرآن وتسبیح ودعا وصدقه . علامه بن تیمیه در الاختیارات العلمیه صفحه 100 می فرماید خواندن صلوۀ التسبیح هیچ ایرادی ندارد چونکه در باب فضایل صحت حدیث شرط نیست علامه سیوطی رحمه الله در رساله المقامۀ السندسیه صفحه5 می نویسد روایت کردن احادیث غیر صحیح در باب فضایل جایز می باشد . ومحدثین عظام در کتب خود از این گونه احادیث استفاده نموده اند که چندی را برای نمونه ذکر می کنیم .
 1 – علامه بن تیمیه رحمه الله علامه بن تیمیه رحمه الله در کتاب المنتقی خود از احادیث ضعیف استفده کرده اند . در جلد یک صفحه 44 روایتی از حضرت عیشه روایت می کنند که رسول اکرم صلی الله علیه وسلم ظرف آب را برای گربه بلند می کرد وبعد با آب باقی مانده وضو می گرفت .
 در این روایت با تمام اسنادش علماء م ینویسند واهی هستند . روایتی از عبدالله بن سعد می آورند که من از نبی اکرم صلی الله علیه وسلم در مورد آبی که بعد از منی بیرون می آید پرسیدم فرمود آن مذی است و از هر جوانی می آید . .
 اما حافظ بن حجر در تلخیص می فرماید این سند ضعیف است نظر شیخ آلبانی در مورد کتاب الکلم الطیب امام بن تیمیه رحمه الله در مورد ضعف احادیث موجود در آن شیخ آلبا نی می گوید 59 حدیث ضعیف وجود دارد و چهار حدیث موضوع احادیث شماره : 211 موضوع – 236 موضوع – 209 خیلی واهی بلکه موضوع – 175 خیلی ضعیف بلکه موضوع – 13-24-28-44-51-74-116-119-126-127-162-165-166-177-ضعیف این تحقیق آلبانی بر کتاب بن تیمیه می باشد لذا در باب فضایل استفاده از احادیث ضعیف بنا به عقیده بن تیمیه جایز می باشد وهیچگونه ایرادی بر او وارد نمی شود .
 2 – بن حجر عسقلانی رحمه الله کتاب بلوغ المرام من ادلۀ الاحکام حدیث شماره 111 سراقه بن مالک رضی الله عنه روایت می کند که رسول اکرم صلی الله علیه وسلم طریقه نشستن در بیت الخلا را به ما تعلیم می دادن فرمودند پای چپ را کمی فشار دهید وپای راست را بلند نگه دارید در حالی که امام بیهقی می فرماید ضعیف است .
 3 – علامه نووی رحمه الله کتاب خلاصۀ الأحکام من مهمات السنن و قواعد الإسلام شیخ در این کتاب از احادیث صحیح وحسن استفاده نموده ودر پایان هر فصل فصلی جداگانه از احادیث ضعیف قائم کرده اند
 4 – علامه سیوطی رحمه الله در کتاب التدریب جلد 1 صفحه 109 به نقل از کتاب مراتب الدیانه بن حزم روایت می کند که من احادیث امام مالک وسفیان بن عیینه را شمار کردم در آنها هفتاد احادیث وجود دارد که خود امام مالک عمل آنها را ترک کرده است ودر بین آنها احادیثی هم موجود است که جمهور آنها را واهی می گویند . لذا وقتی که عمل و استفاده از احادیث ضعیف در باب فضایل از نظر تمام محدثین جایز و مستحب می باشد غیر از تعصب چه چیزی باعث شده تا بر فضایل اعمال شیخ الحدیث مولانا ذکریا زبان اعتراض گشوده شود .و شیخ ذکریا رحمه الله تمام روایات وواقعاتی که آورده از خودش درست نکرده حتما آنها در کتب قبلی بیان شده اند لذا این متعصبین چرا با آنها ایراد نمی گیرند آیا تعصبی در کار نیست ؟ محمد سعید ترکمان زهی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر