۱۳۹۳ فروردین ۲۴, یکشنبه

گهواره امن وسلامتی اسلام ومحمد صلی الله علیه وسلم


گهواره امن وسلامتی اسلام ومحمد صلی الله علیه وسلم
 وَمَا أَرْسَلْنَاك إِلَّا رَحْمَة لِلْعَالَمِينَ مبعوث نکردیم تو را مگر رحمتی برای عالمیان . هر لحظه زندگی رسول مقبول و هر نفس مبارک ایشان رحمتی لامتناهی بود برای امت تا قیامت و این در طول 23 سال زندگی مبارک آن حضرت صلی الله علیه وسلم همچون خورشید بی غبار روشن است .
 یکی از شعاعهای رحمت آن در فتح مکه ظهور پیدا کرد . در تاریخ 10 رمضان سال 8 هجری وقتی که رسول مقبول اسلام برای دفاع از قومی که حلیف مسلمانان بود در برابر کفار قریش با لشکری ده هزار نفری به طرف مکه حرکت نمود . واین حرکت بطرف دشمنانی بود که با تمام قدرت وتا آخرین لحظه برای خاموش نمودن شمع روشن اسلام تلاش بی وقفه می کردند . کسانی بودند که مانند طوفان مهلک همیشه به در ودیوار مدینه بر خورد می کردند تا بتوانند دیوار آهنین اسلام را در هم شکنند . حرکت بطرف دشمنانی بود که برای بدنام کردن واذیت رسانی به آن ماه محبوب خداوندی از هیچ کوششی دریغ نمی کردند .
 حرکت بطرف آن دشمنان قسی القلبی بود که حامیان مظلوم ماه عالم را به جرم اعلای کلمه الله شب وروز به خاک وخون کشیده بودند . این حرکت بطرف دشمنانی بود که تمام توانائی های مالی وفکری و جانی خود را برای کندن ریشه ای اسلام مصرف می نمودند . به طرف کسانی که حامیان پیکر امن وسلامتی را بر اخگر ها می خواباندند وبر سینه هایشان صخره های بزرگی قرار میدادند . کسانی که یاران محبوب رسول الله صلی الله علیه وسلم را طناب در گردن در کوچه های مکه می کشیدند وبچه ها بر آنها سنگ پرتاب می کردند . کسانی که حامیان پیکر مهربانی را به میخ می کشیدند و در حصیر ها پیچانده زیر آفتاب سوزان مکه ساعت ها می انداختند . لیکن وقتی که سپاهیان مخلص الله تعالی به مکه وارد شدند وکفار تمام آرزوهای خود را برباد رفته دیدند از بین صف فولادین اسلام نعره ای بلند شده فرمود : أَلیَومَ یَومَ المَلحَمَهِ * أَلیَومَ تُستَحَلُّ الکَعبَۀِ امروز روز جنگ وخونریزی و انتقام است * امروز خانه کعبه حلال کرده می شود . ( بخاری کتاب المغازی باب أین رکزالنبی الرأیه یوم الفتح )
 سبحان الله وقتی این فریاد از بین مبارزان بلند شد تمام دشمنان اسلام که تا آنروز در پی تخریب و تحقیر اسلام بودند لرزه بر اندام شدند . چون کفار می دانستند که امروز انتقام 13 سال ظلم و بربریت گرفته می شود .دشمنان اسلام می دانستند که زیر نظر انتقام وقهر فاتحان مظلوم اسلام قرار دارند وآنها مظالم بلال را فراموش نکرده اند که زیر پای اینها لِه شده بود .
کفار می دانستند که عمار امروز پدر و مادرش را فراموش نکرده است . کفار می دانستند که امروز مسلمانان 70 شهید بزرگوار بئرمعونه را از یاد نبرده اند . کفار می دانستند که پیامبر محبوب اسلام وحضرت علی رضی الله عنه جگر حمزه را بیاد دارند . دشمنان اسلام به یقین می دانستند که دیگر به پایان کار رسیده اند وبا چهره ای نا امید وشرمگین لاچار مانده بودند که در این میان آواز رحمت وانسانیت به فضا پیچید وفرمود : أَلیَومَ یَومُ المَرحَمَۀِ امروز روز رحمت است ( کتاب المغازی للواقدی ص 554 ) آواز بلندتر شد فرمود : کَذَبَ سَعدٌ وَلَکِن هَذَا یَومٌ یُعَظِّمُ اللهُ فِیهِ الکَعبَۀَ ، وَیَومٌ تُکسَی فِیهِ الکَعبَۀُ . سعد دروغ می گوید امروز روز تعظیم خانه خداست . امروز خانه خدا غلاف پوشانده می شود . بعد از آن اعلام دیگری به این صورت شد که : مَن دَخَلَ دَارَ أَبِی سُفیَانَ فَهُوَ آمِنٌ وَ مَن أَغلَقَ عَلَیهِ دَارَهُ فَهُوَ آمِنٌ ، وَمَن دَخَلَ المَسجِدَ فَهُوَ آمِنٌ . هر کس در خانه ابو سفیان برود در امان است . هرکس اسلحه خود را زمین بگذارد در امان است .هر کس به مسجد پناه ببرد در امان است ( سنن ابی داوود .باب ما جآء فی خبر مکه )
ودر روایتی دیگر این هم اضافه آمده است که : مَن أَغلَقَ بَابَهُ فَهُوَ آمِنٌ . هر کس دروازه اش را ببندد در امان است . ( صحیح مسلم .کتاب الجهاد . باب فتح المکه ) وقتی این اعلام امن کرده شد همه مردم به طرف مسجد وخانه هایشان دویدند . وبعد از اینکه پیامبر امن صلی الله علیه وسلم در مسجد الحرام مستقر شد کفار با حالتی پشیمان وسر بزیر صف کشیدند وایمان می آوردند در این میان شخصی بنام هبار بن اسود خجالت زده نزدیک شد کسی که در سفر هجرت دختر رسول الله صلی الله علیه وسلم حضرت زینب رضی الله عنها را نیزه زده بود واز شتر انداخته بود واو بر اثر آ ن زخم سقط جنین نموده وبر اثر سم آن زخم وفات کردند. پیکره امن وسلامتی با دلی همچون اقیانوس رحمت او را معاف نمود . بعد از زنی بنام هند زن ابو سفیان سر بزیر وبا نقاب نزدیک شد و همه مردم فکر می کردند دیگر این معاف شدنی نیست . ولی وقتی روبروی رسول الله صلی الله علیه وسلم قرار گرفت بعد از تکرار چند کلمه رسول الله صلی الله علیه وسلم لبخند زده فرمود هند هستی ؟ گفت بله . رسول امن فرمودند من تو را معاف نمودم الله تعالی تو را ببخشد .
 وقتی رسول مقبول دیدند که مردم با سری پائین می آیند بالآخره اعلام آزادی عام نموده فرمود . لا تَثرِیبَ عَلَیکُمُ الیَومَ ، إِذهَبُوا فَأَنتُمُ الطُّلَقَآءُ . امروز هیچ ملامتی بر شما نیست بروید همه تان آزاد هستید . و با این اعلام رسول امن وسلامتی همه دشمنان خود را معاف نمود سوامی لکشمن پرشاد در کتاب خود بنام ماه عرب تحت باب پرامن مداخلت شهر صفحه 393 می نویسد صداقت وحقانیت ، استقلال و قدرت خارق العاده الله تعالی را ببینید که آن هستی یعنی حضرت محمد صلی الله علیه وسلم در زمانی مکه با تمام وسعتش برای او به تنگ آمده بود امروز بعد از فتح مکه بعنوان یک حکمران داخل آن می شود .
 در همان کوچه هایی که قدم گذاردن رسول الله صلی الله علیه وسلم را قریش پسند نمی کردند امروز در آن کوچه ها در شأن او نعت سرائی می شود .امروز مردم در همان کوچه ها با احترام کامل پیش او سلام می کنند .همان کسی که روزی از بی کسی مجبور شد این وطن عزیز را ترک نموده هجرت نماید امروز لشکر ده هزار نفری پشت سر او ایستاده است . امروز پیروزی در چشمان او ظاهر شده است کمال مسرت امروز در بجا آوردن شکر الله تعالی با تمام وجود در چشم مبارکش احساس می شود.
 امروز چشمانش آنقدر از خوشی زیباست که گویا بر برگ نازک نرگس شبنم افتاده است در همین حالت سرش را پائین می گیرد . أَنَّ رَسُولَ اللهِ لَیَضَعُ رَأسَهُ تَوَاضُعًا للهِ حِینَ رَأَی مَا أَکرَمَهُ الله بِهِ مِنَالفَتحِ حَتَّی أَنَّ عُثنُونَهُ لِیَکَادُ یَمَسُّ وَاسِطَهَ الرَّحل . وقتی رسول الله صلی الله علیه وسلم فتح و نعمات الهی را دید برای تواضع وشکر الله تعالی آنقدر سر خود را پائین برد که نزدیک بود سرش به رحل سواری او بر خورد نماید . این ذرّه ای در دریای رحمت و امن است که با این دلسوزی و رحمت بجای فتح مکه دلهایشان را فتح نمود .
. بیائید ما هم فاتح دلها باشیم و بنا به سنت رسول مقبول صلی الله علیه وسلم لطف و مهربانی را بر تمام انسانیت بحیث یک انسان ابراز داریم .
 محمد سعید ترکمان زهی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر